Storytelling voor kwalitatief onderzoek

Verhalen zitten overal. Mensen en verhalen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toch zijn de verhalen die we lezen, horen en zien, niet alleen voor vermaak. Van verhalen kunnen we veel leren. Bovendien kunnen we, wanneer we goed luisteren (en onze eigen beeldvorming uitschakelen) erachter komen wat het verhaal nu echt betekent. Voor de verteller maar ook voor de luisteraar.

Storytelling leeft al een tijdje in Nederland. Iedereen kent wel een goede verhalenverteller. En wellicht weet je dat storytelling wordt gebruikt binnen de tv- en reclamewereld. Binnen organisaties werken met verhalen is echter nog betrekkelijk jong. Maar enorm in opmars.

In deze training wil ik je kennis laten maken met de kracht van verhalen en met storytelling. Verder wil ik je laten zien dat storytelling ook een methode is om een kwalitatief onderzoek te verrichten. Het is een vorm van procesmatig werken en kan de emoties uit de onderstroom van een organisatie blootleggen, dat wat er werkelijk speelt (op de werkvloer) in een organisatie, of hoe een project vordert.

Resultaat
  • Je hebt geleerd anders te luisteren 

  • Je hebt geleerd om bij anderen én jezelf verhalen naar boven te halen

  • Je hebt geleerd om grip te krijgen op de verzamelde verhalen 

  • Je hebt een methode geleerd waarmee je de groepsdynamiek zichtbaar kan maken en daarmee je effectiviteit als adviseur of manager vergroten

  • Je hebt geleerd hoe je jouw organisatie, afdeling, project of team met verhalen te verbinden

Programma
  • Wat is storytelling en wat zijn verhalen?

  • Effecten van storytelling

  • Verschillende soorten storytelling

  • Toepassingsmogelijkheden van storytelling

  • Verhalen als onderzoeksmethode

  • Herkennen van verhalen en verhaalelementen

  • Gericht prikkelen om een verhaal te 'vangen'

  • Het onderzoeken en analyseren van meerdere verhalen

Doelgroep
  • Iedereen die zich wil verdiepen in storytelling

  • Mensen die verhalen willen gebruiken om de bestaande communicatie sterker te maken

  • Mensen die regelmatig zakelijke stukken en speeches schrijven en hun lezer willen overtuigen en inspireren.

  • Voor adviseurs en managers die verhalen willen inzetten voor veranderingen binnen de organisatie

Praktische informatie

Deze training duurt twee dagen en kan zowel op een externe lokatie als 'in company' worden gegeven. 

Heb je belangstelling? Neem dan contact met mij op.